PNŢCD – Interviu Victor Ciorbea: Resurectia ţărăniştilor – de la creştinism la modernizare

9AM a stat la o discutie ampla alaturi de noul presedinte PNTCD, Victor Ciorbea, in care am discutat despre politica, taranisti si viziunea fostului premier pentru Romania de astazi. Citeste interviul in EXCLUSIVITATE.

Stam in fata unei curti frumoase din Cartierul Floreasca, asteptand cu nerabdare ca cineva sa ne deschida. Printre gratiile portii ne maraie un caine, iar altul ne saluta dand din coada. Mai sunt cativa care isi vad de treaba lor prin gradina si nici macar nu ne baga in seama. Cu totii sunt maidanezi, insa sunt foarte bine ingrijiti si ne dam seama ca domnul Ciorbea este un mare iubitor de animale, dand adapost si mancare multor caini comunitari.

Dupa cateva minute, Victor Ciorbea iese pe usa si vine in intampinarea nostra. Tocmai a terminat un alt interviu si o conduce pe jurnalista la poarta, unde este asteptat de dragele lui animale. Le vorbeste cu mult drag si le spune ca nu au voie sa iasa afara din curte, de frica hingherilor, dupa care ne invita in casa dumnealui.

La intrare ne intampina o camera de zi foarte spatioasa si bine luminata, mobilata foarte frumos si plina de hartii si dosare. Domnul Ciorbea este foarte ocupat si si-a transformat intreaga casa intr-un birou. Suntem invitati sus, intr-un birou mai mic, unde pe pervaz si-a insirat o multime de icoane, reprezentative pentru viziunea sa politica de crestin-democrat.

Victor Ciorbea este un om foarte galant, ne serveste cu un pahar cu apa si ne intreaba daca nu dorim si altceva. Este tarziu, iar noi trebuie sa incepem interviul.

9AM: Primul lucru de care suntem cu totii curiosi este: Ce s-a intamplat cu PNTCD in ultimii ani si de ce acest partid istoric s-a lasat distrus de conflicte interioare?
Victor Ciorbea: Din pacate, in PNTCD au existat conflicte interne care au rabufnit in mod deosebit dupa iesirea partidului din Parlament, in 2001, cand acesta s-a divizat in aripile Lupu si Chirita. Acestia au incercat sa cucereasca partidul, eliminand personalitati marcante de la acea vreme.

Datorita relatiilor pe care le avea Vasile Lupu la acea vreme, cu Iliescu si Nastase, a reusit sa obtina castig de cauza in procesele partidului.

In 2008, situatia s-a repetat. Gruparea majoritara, alaturi de Diaconescu, Radu Sarbu, surorile Coposu, Gheorghe Ciuhandru si multi altii, s-au lasat dati afara de grupul Milut, Pavelescu si Lupu. In final, Lupu si Pavelesc s-au intors si impotriva lui Milut si l-au fortat sa demisioneze. Anul trecut, a ajuns in fruntea formatiunii domnul Pavelescu. In decembrie 2010, Pavelescu a convocat un congres ca sa-si consolideze pozitia insa a constatat ca nu are sustinere. Am organizat un nou congres ulterior, iar la insistentele “generatiei de aur” a PNTCD am reusit ca castig presedintia si sa reusesc refacerea partidului, pe care sper sa o consolidez cat de curand.

Se vede ca actualul presedinte al taranistilor este foarte macinat de starea partidului. Ciorbea este un om care tine la istorie si are inscriptionate in constiinta vechile valori morale ale generatiei de aur a PNTCD. Cu toate astea, reusim sa il rupem de acest subiect si sa trecem la lucruri de actualitate politica.

9AM: Ce sanse aveti sa intrati in Parlament dupa alegerile din 2012?
Victor Ciorbea: Aceste sanse sunt legate si de finalizarea demersurilor juridice si de capacitatea organizatorica de a ne deplasa in teren. Eu cam asta fac tot timpul, cand nu sunt la procese si pe la televiziuni, sunt in teren. Vrem sa refacem organizatii judetene, teritoriale. Tot la Congres am lansat si procesul politic “Calea Dreapta”. Trebuie sa reface legaturile cu vechii parteneri sau cu unii noi.

9AM: Dar v-ati gandit la vreun partid cu care ati dori sa faceti o alianta, poate un partid din actualul guvern, ca sa va asigurati o pozitie electorala buna?

9AM: Ce sanse aveti sa intrati in Parlament dupa alegerile din 2012?
Victor Ciorbea: Aceste sanse sunt legate si de finalizarea demersurilor juridice si de capacitatea organizatorica de a ne deplasa in teren. Eu cam asta fac tot timpul, cand nu sunt la procese si pe la televiziuni, sunt in teren. Vrem sa refacem organizatii judetene, teritoriale. Tot la Congres am lansat si procesul politic “Calea Dreapta”. Trebuie sa reface legaturile cu vechii parteneri sau cu unii noi.

9AM: Dar v-ati gandit la vreun partid cu care ati dori sa faceti o alianta, poate un partid din actualul guvern, ca sa va asigurati o pozitie electorala buna?
Victor Ciorbea: Nu, deocamdata tinta noastra este sa realizam o constructie politico-civica, care ar fi o alternativa la cele doua care exista astazi, USL si PDL. Printre aliati se vor numara si Asociatia 21 Decembrie. Speram si la o alianta cu AFDPR-ul, cu fostii detinuti, si Alianta Civica si asociatii monarhiste, dar nu ne limitam doar aici. Vrem sa mergem si catre asociatii studentesti si non-guvernamentale.

9AM: In ce masura valorile partidului se mai evidentiaza in dorintele populatiei de astazi. Cum se raporteaza “generatia de aur” la tineret?
Victor Ciorbea: Cred ca valorile partidului sunt mai actuale decat oricand si mai necesare in viata politica romaneasca. Tanara generatie nu mai are practic repere morale. Nu mai are personalitati care sa reprezinte modele reale, consistente, pe care sa le urmeze. Desigur, sunt aceste vedete de televiziune, care atrag pe unii sau pe altii. Insa foarte multi tineri, in contextul in care scara valorilor este rasturnata, multi se indreapta din nou spre credinta, spre valorile crestine si intr-o maniera fireasca ajung si la noi, la partidul care promoveaza aceste valori.

Victor Ciorbea continua sa ne insiruie numarul de tineri care i-au insotit la congres si la intalnirile din tara si toate asociatiile studenteste pe care le considera deja afiliate taranistilor.

Vrem sa recreeam solidaritatea universitara si sa aducem in PNTCD aceste varfuri ale intelectualitatii din toata tara. Avem o deschidere deplina si spre tineri, insa ne intereseza extreme de mult sa fie oameni care demonstreaza ca au valori crestin-democrate moderne si ca prin tot ceea ce fac sunt dispusi sa serveasca binele public. Ei insisi sa fie modelele, nu sa vorbeasca despre altele. PNTCD se adreseaza romanilor care spun ca nu s-ar duce la vot, scarbiti de aceasta mocirla morala in care se afla societatea romana si in special clasa politica.

9AM: In opinia dumneavoastra, unde sta salvarea Romaniei, din punct de vedere politic, economic, social?
Victor Ciorbea: Noi vom pune un accent pe aceasta dimensiune morala si pe nevoia de a promova oameni cinstiti, bine pregatiti si corecti, in diverse functii publice, pe care sa le indeplineasca cu buna credinta si nu in interesul lor personal sau a unui cerc de smecheri. In al doilea rand, vorbim de lupta anti-coruptie. Nu “tepe” in Piata Victoriei sau alte formule de genul asta, avem nevoie de lupta anti-coruptie serioasa.

Apoi sunt solutiile de ordin teritorial. Aici inca nu ma lansez fiindca departamentele noastre lucreaza la o strategie nationala, sa venim cu solutii adecvate si valabile pentru intreaga tara. Vom lansa idei legate de descentralizare, regionalizare si multe altele.

9AM: Legat de impartirea teritoriala a Romaniei. Cum vedeti impartirea propusa de UDMR: cu Mures, Harghita si Covasna intr-o singura regiune si continuele cereri de autonomie teritoriala ale acestora?
Victor Ciorbea: Noi am fost cei care am introdus pentru intaia oara in mod oficial UDMR-ul la guvernare si nu regretam acest lucru. Sincer va spun, a fost privit ca un model de intelegere interetnica, interculturala. La vremea respectiva am adoptat aceasta solutie de creare a celor opt regiuni de dezvoltare economica, chiar in timpul mandatului meu, si cred ca aceasta poate fi mentinuta. Desigur, se pot face retusuri, dar nu e cazul sa mergem pe ideea de autonomie etnica.

9AM: Daca tot vorbim de partide aflate la guvernare, as vrea sa va intreb unde credeti ca a gresit guvernul Boc si ce solutii ati fi avut dumneavoastra?
Victor Ciorbea: Eu am fost unul dintre cei ai virulenti critici ai guvernului si ai actualei puteri. Acum privesc lucrurile putin mai nuantat, din postura de presedinte de partid, nu mai vorbesc ca un simplu cetatean. Cred ca in acesti doi ani si jumatate putem vorbi de o anumita experienta pe care a dobandit-o si premierul si de anumite reforme care s-au facut intr-o forma sau alta. Eu nu sunt adeptul acelor taieri salariale, pensii, etc. Acestea se puteau rezolva prin masuri de sustinere a sectorului privat si in general a unei consolidari financiare, dar si prin masuri fiscale adecvate, menite sa asigure o anumita limitare in prima faza a caderii economice si apoi, la o crestere ceva mai consistenta care sa ne permita sa incepem sa recuperam din pierderea inregistrata in planul nivelului de trai. Daca amanam pentru 2016 aceste demersuri, este o perspectiva cam prea indepartata.

9AM: Din postura unui fost premier al Romaniei, ce sfaturi i-ati da lui Emil Boc?
Victor Ciorbea: Nu imi permit sa dau sfaturi. Cum am zis, la inceput l-am criticat destul si am atacat destule ordonante de urgenta. Acum cred ca are experienta necesara pentru a avea o prestatie mai buna si nu ma lansez in a da sfaturi.

9AM: In contextul in care Sorin Oprescu si-a lansat deja candidatura la Primaria Capitalei. V-ati gandit sa participati la alegerile locale sau sa nominalizati pe cineva din partid?
Victor Ciorbea: Depinde cand vor fi alegerile locale. Daca se vor organiza toamna viitoare, vom avea mai mult timp pentru a crea toate structurile din tara, pentru a avea candidati proprii. Deocamdata nu am discutat acest aspect. Eu in niciun caz nu mai intru intr-o asemenea batalie. Foarte multi oameni au inceput sa faca diferenta si au constatat ca PNTCD lipseste de pe scena politica si este pacat ca lipseste din Parlament. Eu sunt increzator in sansele de revenire ale partidului.

9AM: Va vedeti candidand la prezidentiale in 2013?
Victor Ciorbea: Nu m-am gandit si este prematur sa vorbim despre asta.

Ii multmumim domnului Ciorbea pentru acordarea acestui interviu si ne ridicam de la masa discutiilor. La fel ca si la inceput, intr-o maniera foarte politicoasa, fostul premier ne ofera ceva de baut sau sa mai stam la discutii daca dorim, insa din pacate timpul nu ne permite si trebuie sa ne intoarcem la redactie.

Victor Ciorbea ne conduce la iesirea din casa, unde suntem din nou intampinati de caini.

Nu aveti voie sa iesiti afara. Stiti, vin mereu hingherii si ii prind. Pentru asta micu’ (cel care ne latrase la inceput) a trebuie sa platesc 1.000 de lei ca sa mi-l dea inapoi”, spune Ciorbea, evident dezamagit de sistem.

Ne luam la revedere si plecam, cu un sentiment calduros, rar intalnit dupa o intrevedere cu vreo figura politica a zilelor noastre.

Publicat pe siteul 9AM.ro

Etichete: ,


